Best ke bercuti di Perlis?

Perlis, negeri terkecil di Malaysia, tapi jangan pandang sebelah mata tau!

Negeri indera kayangan ini ada banyak tempat menarik yang sesuai untuk bercuti bersama keluarga, kawan-kawan atau pasangan.

Perlis ada pelbagai tarikan alam semula jadi, budaya, sejarah dan makanan yang pasti membuat korang terpesona. Jom aku cite sikit apa yang ada kat perlis ni.

Taman Rekreasi Tasik Melati

Tasik Melati ni ada lebih daripada 150 buah pulau beting pasir yang cantik-cantik.

Korang boleh jalan-jalan di atas jambatan kayu yang merentasi tasik ni sambil menikmati pemandangan indah yang berlatar belakangkan gunung-ganang.

Kalau korang suka tengok burung, korang akan nampak pelbagai jenis burung dalam pelbagai warna yang terbang bebas di sekitar tasik ni.

Untuk kanak-kanak pula, ada taman permainan yang disediakan untuk mereka berseronok.

Di samping itu, ada juga laluan refleksologi di mana korang boleh melancarkan perjalanan darah sambil menghirup udara segar sekitar kawasan tasik.

Advertisements

Gua Kelam

Gua Kelam ni salah satu daripada gua yang unik di Malaysia dengan kepanjangan gua batu kapurnya 370 meter.

Jambatan kayu yang berkelebaran 8 kaki adalah satu-satunya jalan yang korang boleh lalui untuk menikmati pemandangan di dalam Gua Kelam.

Bunyi air yang menitis daripada stalaktit akan menemani korang sepanjang perjalanan. Fenomena semula jadi iaitu sungai bawah tanah yang mengalir di dalam gua ni adalah air yang menuju ke Sungai Perlis.

Pasti korang terpesona dengan keindahan gua ni, tapi, tunggulah sehingga korang sampai ke sebuah taman di hujung perjalanan korang dalam gua ni, sungguh indah dan sesuai untuk dijadikan tempat berehat setelah jauh berjalan.

Jambatan Tuanku Syed Putra

Jambatan Tuanku Syed Putra ni terletak di Pekan Kuala Perlis yang menghubungkan dua bahagian yang terpisah oleh sungai.

Jambatan ni dinamakan sempena Almarhum Tuanku Syed Harun Putra ibni Almarhum Syed Hassan Jamulail, Raja Perlis yang ke-6.

Jambatan ni memang cantik dan menarik, terutama pada waktu malam bila lampu-lampu berwarna-warni menyala.

Korang boleh berjalan kaki di atas jambatan ni sambil menikmati angin malam dan pemandangan bandar Kuala Perlis.

Kalau korang lapar, ada banyak kedai makan yang menjual makanan laut segar dan sedap di sekitar jambatan ni. Jangan lupa cuba laksa Perlis yang terkenal tu!

Photo by Iffah Ishak on Unsplash
Advertisements

Ladang Kenaf

Ladang Kenaf ni merupakan ‘hidden gem’ terbaru di Perlis! Berada di sini seolah-olah korang sedang melancong ke luar negara.

Manakan tidak, suasana deretan pokok bunga kenaf yang berwarna putih menyajikan pemandangan indah dan memukau seakan berada di taman bunga negara sejuk Eropah.

Kawasan Ladang Kenaf ni terletak di tepi jalan laluan utama ke Padang Besar dan kalau korang nak tahu tempat ni sebelumnya merupakan ladang penanaman tebu yang mana Perlis pernah menjadi pengeluar kilang gula terbesar di Malaysia sebelum berpindah ke Johor.

Kalau datang bergambar di Ladang Kenaf ni korang bawalah beberapa props seperti kerusi, topi besar atau selendang untuk gambar yang lebih estetik.

Nak rakam video ala-ala tengah ‘healing’ pun menarik kat sini! Lagi satu pastikan jika ke sini korang standby dengan payung, air dan cermin mata hitam sebab tempat ni walaupun cantik tetapi sangat panas ya… panaih lit lit bak kata oghang utagha!

Tapi gambar memang kebaboom cantiknya!

Masuk ke ladang ni percuma saja dan kalau korang bawa drone memang lagi gempak video korang.

Taman Rekreasi Sungai Batu Pahat

Taman Rekreasi Sungai Batu Pahat ni tempat yang sesuai untuk korang yang suka aktiviti lasak dan mencabar.

Korang boleh cuba aktiviti ‘tubing’ yang mana korang akan menaiki pelampung dan mengikut arus sungai yang deras.

Aktiviti ni memang seronok dan menegangkan, tapi jangan risau, korang akan dipakaikan jaket keselamatan dan diiringi oleh pemandu yang berpengalaman.

Selain itu, korang juga boleh cuba aktiviti ‘flying fox’ yang melintasi sungai dengan kelajuan tinggi. Aktiviti ni memang sesuai untuk korang yang suka cabaran dan pengembaraan.

Advertisements

Hutan Lipur Bukit Ayer

Hutan Lipur Bukit Ayer ni tempat yang sesuai untuk korang yang suka bersantai di tengah-tengah kehijauan. Di sini, korang boleh menikmati suasana hutan yang nyaman dan sejuk.

Korang juga boleh mandi-manda di sungai yang jernih dan bersih.

Ada juga kolam renang yang disediakan untuk korang yang nak berenang.

Di samping itu, korang juga boleh menikmati hidangan makanan yang disediakan oleh gerai-gerai di sekitar kawasan hutan lipur ni.

Kalau korang nak bermalam, korang boleh menyewa chalet yang ada di sini dengan harga yang berpatutan.

Photo by Mohd Nasiruddin Mohd Nasir on Unsplash

Galeri Diraja Arau Perlis

Galeri Diraja Arau Perlis ni tempat yang sesuai untuk korang yang suka belajar tentang sejarah dan budaya negeri Perlis.

Di sini, korang boleh melihat pelbagai koleksi yang berkaitan dengan keluarga diraja Perlis, seperti pakaian, perhiasan, senjata, kereta, dan banyak lagi. Korang juga boleh melihat replika istana dan mahkota yang digunakan oleh raja-raja Perlis.

Galeri ni memang menarik dan mengagumkan, dan korang pasti akan dapat menambah ilmu dan pengetahuan tentang negeri Perlis.

Bukit Keteri

Bukit Keteri ni tempat yang sesuai untuk korang yang suka aktiviti mendaki dan memanjat.

Bukit ni mempunyai ketinggian 200 meter dan terdiri daripada batu kapur yang berbentuk menara.

Bukit ni memang menawarkan cabaran yang mencabar dan menarik untuk korang yang suka aktiviti lasak. Korang boleh memilih antara beberapa laluan yang ada untuk mencapai puncak bukit ni, bergantung pada tahap kemahiran dan kekuatan korang.

Di puncak bukit ni, korang boleh menikmati pemandangan yang indah dan mempesona sekitar kawasan Perlis.

Taman Herba Perlis

Taman Herba Perlis ni tempat yang sesuai untuk korang yang suka belajar tentang herba dan tanaman ubatan.

Di sini, korang boleh melihat pelbagai jenis herba dan tanaman ubatan yang ditanam dengan teratur dan kemas. Korang juga boleh mengetahui khasiat dan kegunaan herba dan tanaman ubatan ni untuk kesihatan dan kecantikan.

Taman ni memang bermanfaat dan mendidik, dan korang pasti akan dapat menambah ilmu dan pengetahuan tentang herba dan tanaman ubatan.

Muzium Kota Kayang

Muzium Kota Kayang ni tempat yang sesuai untuk korang yang suka belajar tentang sejarah dan budaya negeri Perlis.

Di sini, korang boleh melihat pelbagai koleksi yang berkaitan dengan sejarah dan budaya negeri Perlis, seperti baju kurung, peralatan dapur, seni ukir, dan banyak lagi.

Korang juga boleh melihat replika kota kayang yang merupakan benteng pertahanan yang dibina oleh Raja Syed Alwi pada abad ke-18.

Muzium ni memang menarik dan mengagumkan, dan korang pasti akan dapat menambah ilmu dan pengetahuan tentang negeri Perlis.

Wang Gunung

Wang Gunung ni tempat yang sesuai untuk korang yang suka aktiviti mendaki dan memanjat. Confirm kurus kalau naik kat sini.

Wang Gunung ni merupakan salah satu daripada gunung batu kapur tertinggi di Malaysia dengan ketinggian 500 meter.

Wang Gunung ni mempunyai beberapa laluan yang berbeza untuk mencapai puncaknya, bergantung pada tahap kemahiran dan kekuatan korang. Kalau takut, jangan cuba cuba.

Di puncak Wang Gunung ni, korang boleh menikmati pemandangan yang indah dan mempesona sekitar kawasan Perlis.

Wang Gunung ni juga merupakan tempat yang sesuai untuk korang yang suka aktiviti memerhati burung, kerana di sini terdapat pelbagai jenis burung yang jarang ditemui di tempat lain. Usha burung je, jangan usha benda lain.

Taman Rekreasi Perlis State Park

Taman Rekreasi Perlis State Park ni tempat yang sesuai untuk korang yang suka aktiviti eko-pelancongan. Taman ni merupakan taman semula jadi yang terbesar di Perlis dengan keluasan 5000 hektar.

Taman ni mempunyai pelbagai tarikan seperti hutan hujan tropika, gua-gua batu kapur, sungai-sungai, air terjun, dan hidupan liar.

Korang boleh menjalani aktiviti seperti mendaki, memerhati flora dan fauna, berkhemah, dan banyak lagi.

Taman ni juga merupakan tempat yang sesuai untuk korang yang suka belajar tentang warisan dan adat resam masyarakat Orang Asli yang tinggal di sini.

Padang Besar

Padang Besar ni tempat yang sesuai untuk korang yang suka aktiviti membeli-belah. Kat sini memang banyak gila barang barang yang korang nak beli. Ada coklat, keropok dan macam macam. Paling penting harga dia murah.

Padang Besar ni merupakan sebuah pekan sempadan yang terletak di antara Malaysia dan Thailand.

Korang juga boleh try makan makanan yang sedap dan lazat, macam tomyam, nasi kerabu, roti canai, dan banyak lagi. Sana masakan semua sedap sedap weh.

Padang Besar ni juga merupakan tempat yang sesuai untuk korang yang suka melihat kepelbagaian budaya dan agama yang hidup harmoni di sini.

Taman Ular dan Reptilia

Taman Ular dan Reptilia ni tempat yang sesuai untuk korang yang suka melihat haiwan-haiwan yang eksotik dan menarik.

Taman ni merupakan sebuah taman yang mempamerkan pelbagai jenis ular dan reptilia yang datang dari dalam dan luar negara, seperti ular sawa, ular tedung, ular kobra, biawak, kura-kura, dan banyak lagi.

Korang boleh melihat ular dan reptilia ni dalam sangkar yang selamat dan selesa. Korang juga boleh menyaksikan persembahan ular yang menarik dan menghiburkan.

Taman ni juga merupakan tempat yang sesuai untuk korang yang suka belajar tentang ular dan reptilia ni, kerana di sini terdapat penerangan dan maklumat yang lengkap tentang haiwan-haiwan ni.

Taman Tema Wet World Air Panas Pedas

Taman Tema Wet World Air Panas Pedas ni tempat yang sesuai untuk korang yang suka aktiviti mandi-manda dan berseronok.

Taman ni merupakan sebuah taman tema air yang mempunyai kolam air panas yang berasal dari sumber semula jadi.

Kolam air panas ni dikatakan mempunyai khasiat dan kebaikan untuk kesihatan dan kecantikan.

Selain itu, taman ni juga mempunyai pelbagai tarikan lain, seperti kolam gelongsor, kolam ombak, kolam kanak-kanak, dan banyak lagi.

Taman ni juga merupakan tempat yang sesuai untuk korang yang suka bersantai dan berehat, kerana di sini terdapat kemudahan seperti spa, sauna, jacuzzi, dan banyak lagi.

Taman Rekreasi Rimba Herba

Taman Rekreasi Rimba Herba ni tempat yang sesuai untuk korang yang suka aktiviti bersukan dan beriadah.

Taman ni merupakan sebuah taman rekreasi yang mempunyai pelbagai kemudahan dan aktiviti untuk korang lakukan, seperti padang bola, gelanggang badminton, gelanggang bola keranjang, gelanggang bola tampar, gelanggang sepak takraw, dan banyak lagi.

Korang juga boleh menjalani aktiviti seperti berbasikal, berjoging, bermain layang-layang, dan banyak lagi.

Taman ni juga merupakan tempat yang sesuai untuk korang yang suka bersantai dan berkelah, kerana di sini terdapat kemudahan seperti pondok-pondok, meja-meja, bangku-bangku, dan banyak lagi.

Taman Rekreasi Bukit Kubu

Taman Rekreasi Bukit Kubu ni tempat yang sesuai untuk korang yang suka aktiviti mendaki dan memanjat.

Taman ni merupakan sebuah taman rekreasi yang mempunyai sebuah bukit batu kapur yang tinggi dan mencabar.

Bukit ni mempunyai beberapa laluan yang berbeza untuk mencapai puncaknya, bergantung pada tahap kemahiran dan kekuatan korang.

Di puncak bukit ni, korang boleh menikmati pemandangan yang indah dan mempesona sekitar kawasan Perlis.

Bukit ni juga merupakan tempat yang sesuai untuk korang yang suka aktiviti memerhati burung, kerana di sini terdapat pelbagai jenis burung yang jarang ditemui di tempat lain.

Photo by Iffah Ishak on Unsplash

Taman Rekreasi Titi Tinggi

Taman Rekreasi Titi Tinggi ni tempat yang sesuai untuk korang yang suka aktiviti bersukan dan beriadah. Taman ni merupakan sebuah taman rekreasi yang mempunyai sebuah titi yang tinggi dan panjang yang menghubungkan dua buah bukit.

Titi ni mempunyai ketinggian 100 meter dan panjang 300 meter. Titi ni memang menawarkan pengalaman yang menarik dan menegangkan untuk korang yang suka aktiviti lasak.

Di atas titi ni, korang boleh menikmati pemandangan yang indah dan mempesona sekitar kawasan Perlis.

Titi ni juga merupakan tempat yang sesuai untuk korang yang suka aktiviti memerhati burung, kerana di sini terdapat pelbagai jenis burung yang jarang ditemui di tempat lain.

Taman Rekreasi Gua Wang Burma

Taman Rekreasi Gua Wang Burma ni tempat yang sesuai untuk korang yang suka aktiviti eko-pelancongan.

Taman ni merupakan sebuah taman rekreasi yang mempunyai sebuah gua batu kapur yang besar dan luas. Gua ni mempunyai pelbagai tarikan seperti stalaktit, stalagmit, batu-batu kristal, sungai bawah tanah, dan banyak lagi.

Korang boleh menjalani aktiviti seperti meneroka gua, memerhati flora dan fauna, berkhemah, dan banyak lagi.

Gua ni juga merupakan tempat yang sesuai untuk korang yang suka belajar tentang gua ni, kerana di sini terdapat penerangan dan maklumat yang lengkap tentang gua ni.

Advertisements