Kereta sewa terbaik untuk korang bawa jalan jalan

Korang nak bercuti tapi takde kereta?

Takpe, korang boleh sewa kereta yang sesuai dengan bajet dan keperluan korang.

Ada banyak pilihan kereta sewa yang boleh korang pilih, dari yang murah dan ringkas hingga yang mewah dan bergaya.

Tapi, macam mana nak tahu kereta sewa mana yang terbaik untuk korang? Jom, aku kongsikan dengan korang beberapa tips dan contoh kereta sewa terbaik untuk korang bawa jalan jalan.

artwork by Rilek Brother

Tips memilih kereta sewa

Sebelum korang sewa kereta, korang kena fikir beberapa perkara ni:

  • Bajet. Tentukan berapa banyak korang sanggup bayar untuk sewa kereta. Jangan lupa tambah kos bahan api, tol, parkir, insurans dan deposit. Kalau korang nak jimat, pilih kereta yang jimat minyak dan murah sewa. Kalau korang nak enjoy, pilih kereta yang selesa dan cantik. Tapi, jangan sampai korang terhutang atau terpaksa makan maggi je sepanjang cuti. Balance je la, ok?
  • Saiz. Pilih kereta yang sesuai dengan bilangan penumpang dan barang bawaan korang. Kalau korang bercuti berdua, kereta kompak atau sedan boleh la. Kalau korang bercuti dengan keluarga atau kawan-kawan ramai, kereta SUV atau MPV lebih sesuai. Jangan pilih kereta yang terlalu besar atau terlalu kecil, nanti korang tak selesa atau tak muat.
  • Jenis. Pilih kereta yang sesuai dengan aktiviti dan destinasi korang. Kalau korang nak pergi bandar atau tempat yang jalan raya elok, kereta biasa je cukup. Kalau korang nak pergi kampung atau tempat yang jalan raya tak elok, kereta 4×4 atau off-road lebih baik. Jangan pilih kereta yang tak sesuai, nanti korang susah atau rosak kereta.
  • Reputasi. Pilih kereta dari syarikat atau individu yang boleh dipercayai dan berpengalaman. Baca review dan testimoni dari pelanggan-pelanggan sebelum korang. Tanya kawan-kawan atau keluarga yang pernah sewa kereta. Jangan pilih kereta dari sumber yang tak jelas atau menipu, nanti korang kena tipu atau rugi.
Advertisements

Contoh kereta sewa terbaik

Lepas korang dah fikir tips yang aku bagi tadi, korang boleh la pilih kereta sewa yang terbaik untuk korang.

Aku ada senaraikan beberapa contoh kereta sewa yang popular dan bagus untuk korang bawa jalan jalan. Ini dia:

  • Socar. Socar adalah aplikasi kereta sewa yang mudah dan fleksibel. Korang boleh sewa kereta dari jam hingga hari, dari model biasa hingga mewah, dari lokasi berdekatan hingga jauh. Korang boleh pilih kereta yang korang suka, tempah melalui aplikasi, buka kereta dengan telefon, dan pulangkan kereta di mana-mana zon Socar. Harga sewa Socar bermula dari RM8 sejam, termasuk bahan api, insurans dan tol. Socar ada lebih dari 2000 kereta dan 1000 zon di seluruh Malaysia. Kalau korang nak sewa kereta yang mudah dan fleksibel, Socar adalah pilihan yang baik.
  • Trevo. Trevo adalah platform perkongsian kereta yang menghubungkan pemilik kereta dengan penyewa kereta. Korang boleh sewa kereta dari orang lain yang nak kongsi kereta mereka, dari kereta kecil dan murah hingga kereta besar dan mahal. Korang boleh pilih kereta yang korang nak, tempah melalui aplikasi, ambil kereta dari pemilik, dan pulangkan kereta kepada pemilik. Harga sewa Trevo bergantung pada jenis kereta, tempoh sewa, dan lokasi. Trevo ada lebih dari 3000 kereta dan 500 lokasi di seluruh Malaysia. Kalau korang nak sewa kereta yang pelbagai dan unik, Trevo adalah pilihan yang menarik.
  • GoCar. GoCar adalah perkhidmatan kereta sewa yang mudah dan praktikal. Korang boleh sewa kereta dari jam hingga bulan, dari kereta kompak dan ringkas hingga kereta SUV dan selesa, dari lokasi stesen minyak, hotel, lapangan terbang, hingga rumah. Korang boleh pilih kereta yang korang perlukan, tempah melalui aplikasi, buka kereta dengan telefon, dan pulangkan kereta di lokasi yang sama. Harga sewa GoCar bermula dari RM9.90 sejam, termasuk bahan api, insurans dan tol. GoCar ada lebih dari 1000 kereta dan 400 lokasi di seluruh Malaysia. Kalau korang nak sewa kereta yang mudah dan praktikal, GoCar adalah pilihan yang sesuai.
Advertisements