Kesan muflis pada diri korang – 2024

Muflis atau bankrap adalah status yang diberikan oleh mahkamah kepada orang yang tak mampu bayar hutang.

Bila dah muflis, korang akan terikat dengan banyak peraturan dan sekatan yang dikenakan oleh kerajaan. Ini bermakna, korang akan susah nak bebas dan berdaulat dalam kehidupan korang. Jadi, jangan ambil risiko untuk jadi muflis, sebab banyak benda buruk yang boleh jadi. Jangan anggap muflis ni benda yang main main, kesan muflis pada diri korang sangat banyak.

Ok, jom tengok apa kesan muflis pada diri korang sendiri.

Kesan muflis pada diri korang
Photo by Melinda Gimpel on Unsplash

Tak boleh buka akaun bank

Bila korang muflis, korang tak boleh ada akaun bank, kad kredit, atau cek. Ini sebab, korang dianggap sebagai orang yang tak boleh dipercayai atau tak boleh menguruskan kewangan dengan baik.

Tanpa akaun bank, korang akan susah nak simpan duit, bayar bil, atau buat transaksi online. Korang juga akan susah nak dapat faedah atau insurans dari bank.

Jadi, korang akan terpaksa guna duit tunai sahaja, yang tak selamat dan tak praktikal.

Advertisements

Tak boleh keluar negara

Bila korang muflis, korang tak boleh pergi oversea, sebab korang tak boleh ada pasport. Pasport korang akan dibatalkan oleh JIM, dan korang kena pulangkan kepada mereka.

Korang juga tak boleh pergi ke Sabah atau Sarawak, sebab korang kena ada permit khas dari JIM.

Jadi, korang akan terperangkap dalam sempadan negara, dan tak boleh melawat tempat-tempat menarik atau peluang-peluang baru di luar sana.

Kewangan kena pantau

Bila korang muflis, korang kena laporkan semua pendapatan dan perbelanjaan korang kepada JIM. JIM akan pantau kewangan korang, dan tentukan berapa banyak yang korang boleh simpan atau belanja.

JIM juga boleh ambil sebahagian dari gaji korang untuk bayar balik hutang korang. Jadi, korang tak boleh bebas atau rahsia dalam hal kewangan, dan tak boleh hidup selesa atau mewah.

Advertisements

Kena report

Bila korang muflis, korang kena report kepada JIM setiap kali korang nak buat sesuatu yang melibatkan kewangan, status, atau perjalanan.

Korang kena dapat kebenaran dari JIM sebelum korang boleh nikah, bercerai, berniaga, pergi oversea, atau menyertai sebarang aktiviti yang melibatkan wang tunai atau hadiah. JIM juga boleh panggil korang untuk temu janji atau soal siasat bila-bila masa.

Jadi, korang tak boleh buat apa-apa tanpa izin atau pengetahuan JIM, dan kena patuh dengan arahan mereka.

Tak boleh kerja bidang professional

Bila korang muflis, korang tak boleh kerja secara professional, macam doktor, peguam, akauntan, atau jurutera, sebab korang tak boleh ada sijil profesional atau ahli persatuan profesional.

Ini sebab, korang dianggap sebagai orang yang tak layak atau tak beretika untuk menjalankan profesion ni.

Korang juga tak boleh jadi pegawai kerajaan, pengarah syarikat, atau ahli politik, sebab korang dianggap sebagai orang yang tak layak atau tak berintegriti untuk memegang jawatan-jawatan penting ni.

Jadi, korang akan terhad dalam peluang kerjaya dan pendapatan.

Kesan muflis pada diri korang - Duit tak ada, selalu kena pantau
Photo by Towfiqu barbhuiya on Unsplash
Advertisements

Tak boleh waris atau beri harta pusaka

Bila korang muflis, korang tak boleh waris atau beri harta pusaka, sebab semua harta benda korang akan diambil oleh JIM untuk bayar balik hutang korang.

Korang juga tak boleh buat wasiat, sebab korang tak ada apa-apa untuk tinggalkan kepada waris korang. Jadi, korang akan hilang hak dan martabat sebagai pewaris atau pewasiat.

Tak boleh mengundi atau menyokong parti politik

Bila korang muflis, korang tak boleh mengundi dalam pilihan raya, sebab korang dianggap sebagai orang yang tak boleh membuat pilihan yang bijak atau bertanggungjawab.

Korang juga tak boleh menyokong atau menyertai mana-mana parti politik, sebab korang dianggap sebagai orang yang tak boleh berdemokrasi atau berpolitik.

Jadi, korang akan hilang hak dan martabat sebagai pengundi atau penyokong.

Tak boleh menyertai pertubuhan, persatuan, atau badan sukarela

Bila korang muflis, korang tak boleh menyertai sebarang pertubuhan, persatuan, atau badan sukarela tanpa kebenaran JIM.

Ini sebab, korang dianggap sebagai orang yang tak boleh menyumbang atau memberi manfaat kepada masyarakat.

Korang juga tak boleh mengambil bahagian dalam sebarang aktiviti sukan, seni, atau hiburan yang melibatkan wang tunai atau hadiah, sebab korang dianggap sebagai orang yang tak boleh menikmati atau menghargai kehidupan.

Jadi, korang akan hilang hak dan martabat sebagai ahli atau peserta.

Kesan muflis pada diri korang - Kena selalu report pada JIM. Hidup tak tenang.
Photo by Scott Graham on Unsplash

Kesimpulan

Dari apa yang aku tulis ni, korang boleh nampak betapa teruknya kesan muflis pada hubungan korang dengan kerajaan.

Muflis ni bukan sekadar tak ada duit, tapi ia akan merosakkan semua aspek kehidupan korang.

Jadi, korang kena bijak menguruskan kewangan korang, dan jangan berhutang lebih daripada kemampuan korang.

Kalau korang ada masalah kewangan, korang kena cari jalan penyelesaian yang betul, macam minta bantuan kaunselor kewangan, agensi kredit, atau JIM.

Jangan biarkan masalah kewangan korang menjadi masalah muflis korang. Ingat, muflis ni bukan jalan keluar, tapi jalan masuk ke neraka dunia.

Advertisements