SPM ni penting ke untuk masa depan? – Kasi rilek

SPM, atau Sijil Pelajaran Malaysia, adalah peperiksaan yang korang kena ambil bila dah habis sekolah menengah.

Ramai orang cakap SPM ni penting gila untuk masa depan, sebab ia boleh tentukan korang boleh masuk mana-mana universiti, kolej, atau kursus yang korang nak.

Tapi, betul ke SPM ni satu-satunya jalan untuk korang dapat masa depan yang best? Jom kita tengok apa yang SPM boleh buat untuk korang.

SPM ni penting ke untuk masa depan? - Kasi rilek
Photo by Kristina Paparo on Unsplash

SPM boleh bantu korang sambung belajar

Kalau korang nak sambung belajar lepas SPM, memang SPM ni penting la. Sebab SPM ni macam tiket untuk korang masuk universiti, kolej, atau kursus yang korang berminat.

Dengan SPM yang bagus, korang boleh pilih apa-apa bidang yang korang suka, dan belajar ilmu-ilmu yang berguna untuk kerja korang nanti.

SPM juga boleh tolong korang dapat biasiswa, pinjaman, atau bantuan kewangan yang boleh kurangkan beban korang dan keluarga korang.

So, SPM ni penting untuk korang yang nak belajar lagi, dan dapat ijazah, diploma, atau sijil yang boleh tambah peluang korang dapat kerja yang ok dan gaji yang tinggi. SPM juga boleh ajar korang jadi orang yang pandai, disiplin, dan beradab.

Advertisements

SPM boleh cabar diri korang

SPM juga boleh jadi cabaran untuk diri korang, di mana korang boleh tunjuk apa yang korang boleh buat dalam pelbagai subjek, hadapi tekanan, dan urus masa.

SPM ni peperiksaan yang susah, yang test pengetahuan, pemahaman, dan kemahiran korang dalam subjek-subjek yang korang ambil.

SPM juga perlukan korang untuk siap sedia secara fizikal, mental, dan emosi, untuk hadapi peperiksaan yang panjang dan penat.

Dengan usaha yang gigih untuk dapat keputusan SPM yang terbaik, korang boleh buktikan kepada diri korang, keluarga korang, guru-guru korang, dan kawan-kawan korang, bahawa korang boleh berjaya dalam apa jua yang korang buat, asalkan korang usaha dan doa.

SPM juga boleh bagi korang rasa puas hati, bangga, dan yakin, yang boleh tolong korang dalam hadapi cabaran-cabaran yang lain dalam hidup.

SPM bukan satu-satunya jalan

Walaupun SPM ni penting untuk masa depan, ia bukan satu-satunya jalan untuk korang dapat masa depan yang korang impikan.

Ada banyak jalan lain yang boleh korang ambil, bergantung kepada minat, bakat, dan cita-cita korang.

Contohnya, korang boleh sertai program vokasional, teknikal, atau kemahiran, yang boleh ajar korang macam-macam skill yang praktikal dan laku dalam pasaran.

Korang boleh jadi tukang kayu, tukang paip, tukang masak, tukang rambut, atau apa-apa yang korang suka.

Atau, korang boleh terus masuk dunia kerja, dan cari pengalaman dan peluang yang boleh bantu korang naik pangkat dan gaji.

Korang boleh jadi pekerja kilang, pekerja kedai, pekerja kantin, atau apa-apa yang korang boleh buat. Korang boleh belajar dari orang yang dah lama dalam bidang tu, dan ambil peluang untuk belajar benda baru dan upgrade diri korang.

Ataupun, korang boleh jadi usahawan, dan buat bisnes sendiri. Korang boleh jual barang, jual perkhidmatan, atau jual idea yang korang ada.

Korang boleh guna bakat korang, atau belajar dari orang yang dah berjaya dalam bisnes. Korang boleh jadi kreatif, inovatif, dan berani ambil risiko untuk capai impian korang.

SPM ni penting ke untuk masa depan? - Kasi rilek
Photo by Mimi Thian on Unsplash

Kesimpulan

SPM ni penting, tapi bukan segala-galanya. SPM boleh bantu korang sambung belajar, cabar diri korang, dan buka peluang untuk korang.

Tapi, SPM bukan satu-satunya jalan untuk korang dapat masa depan yang best.

Ada banyak jalan lain yang boleh korang ambil, bergantung kepada minat, bakat, dan cita-cita korang. Yang penting, korang kena usaha, doa, dan percaya pada diri korang.

So SPM ni penting ke? Pandai pandai la korang fikir.

Apa-apa pun yang korang buat, jangan lupa untuk selalu bahagia, bersyukur, dan bantu orang lain. Semoga korang berjaya dalam SPM, dan dalam hidup. Amin. 

Advertisements